سید ولی موسوی‌نژاد: اگر مسافری باشید که از یکی از شهرهای استان فارس به سمت تهران، شمال یا مشهد حرکت می‌کنید یکی از مسیرهای پیش رویتان جاده یاسوج- سمیرم است.

گرشگری بویر احمد

در این مسیر از کریدور زیبایی رد می‌شوید که اطراف آن چشم‌انداز گسترده‌ای از هزاران درخت بلوط و توت، باغ‌های سیب و انگور و مزارع گندم قرار دارد که در نسیم موج می‌خورند. یکی از گزینه‌های پیش روی مسافران استان‌های بوشهر و خوزستان نیز عبور از این دالان زیباست. بالطبع مسافرانی که در جهت عکس این مسیر از اصفهان و تهران و سایر استان‌های نیمه شمالی کشور حرکت می‌کنند نیز می‌توانند از چنین مناظر دل‌انگیز‌ی لذت ببرند. این مسیر رؤیایی تنها یکی از جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. این استان که زیستگاه‌های منحصر به فردی را به‌ویژه در منطقه دنا در خود جای داده، سرزمینی سرشار از چشم‌اندازهایی است که می‌تواند دوستداران اکوتوریسم در سراسر دنیا را مسحور زیبایی‌هایش کند.

ازاین رو، مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد که نقش گردشگری را در توسعه مناطق گوناگون کشور مشاهده کرده‌اند، از چند سال پیش به‌طور جدی به فکر استفاده از ظرفیت مغفول مانده اکوتوریسم استان با هدف بهبود وضع اقتصادی این منطقه به نسبت محروم افتاده‌اند. با این حال از شواهد موجود چنین بر می‌آید که میان آنچه اتفاق افتاده و هدف‌گذاری‌ مقامات محلی فاصله‌ای دراز وجود دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد که همواره یکی از شاخصه‌های توسعه استان را توسعه بخش گردشگری آن اعلام می‌کند در سال89 وعده ورود 6 میلیون گردشگر را در نوروز90 به استان داده بود، اما بر اساس آمار رسمی مسئولان، نوروز امسال تنها درصدی از این میزان گردشگر وارد استان شد. قوام نوذری با بیان اینکه میزان ورود گردشگر در نوروز89 در مقایسه با نوروز88 با 100 درصد رشد همراه بوده گفته بود:«در نظر داریم با ادامه فعالیت‌های سال گذشته رشد 100درصدی گردشگر را در نوروز سال 90 نیز شاهد باشیم.»

اما رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد درباره میزان ورود گردشگران در نوروز امسال می‌گوید: «در نوروز سال 90، 4میلیون گردشگر به استان وارد شدند که 1.5میلیون نفر آنان حداقل یک شب را در استان گذراندند.» این آمار به این معنی است که نزدیک به2.5 میلیون نفر صرفا از استان کهگیلویه و بویراحمد عبور کرده‌اند و به عبارت دیگر این استان در مسیر حرکت‌شان قرار داشته است.

به باور برخی کارشناسان، این آمار نه چندان امیدوار‌کننده که تفاوت 2میلیون نفری با هدف‌گذاری‌ مدیریت استان را نشان می‌دهد، ریشه در ضعف زیرساخت‌های عمرانی و امکانات رفاهی و اقامتی کهگیلویه و بویراحمد دارد. این درحالی است که شماری از مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. مناطق ییلاقی یاسوج در فصل گرما سرشار از چشمه‌هایی می‌شود که در آنها آبی خنک، زلال و گوارا جریان دارد و آبشار این شهر که در یک تنگه قرار دارد با وجود فضای کم، ‌ پذیرای گردشگران بسیاری از جنوب ایران است.

شاید دیدنی‌های کهگیلویه و بویراحمد زیاد باشد، اما عقب‌ماندگی‌هایی که در زیرساخت‌های استان وجود دارد، همچنان چالش اصلی پیش‌روی توسعه صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. تکمیل شبکه راه‌های استان به‌ویژه در محورهای ورودی و خروجی و راه‌های روستایی، افزایش شرکت‌های فعال در زمینه برگزاری تورهای گردشگری، توسعه نیروی انسانی کارآمد، سازماندهی و برنامه ریزی برای زیباسازی فضاهای گردش‌پذیر و جذب سرمایه‌گذار از جمله کارهایی است که برای رونق توریسم در استان باید در دستور کار مقامات محلی کهگیلویه و بویر احمد قرار گیرد.

اکنون بسیاری از مکان‌های بکر و دست نخورده استان که چشم‌اندازهای زیبایی برای گردشگران فراهم می‌آورد، از راه آسفالت مناسب محرومند یا اینکه مسافران از وجود چنین مکان‌هایی بی‌اطلاع هستند.
به غیر از شبکه راه‌های استان، تأسیسات رفاهی و اقامتی ایجاد شده در مسیر نقاط گردشگرپذیر کشور نیز نقش مؤثری در افزایش جذب گردشگر و در نتیجه توسعه این بخش دارد، اما میان آمار و ارقامی که مسئولان از این مستحدثات ارائه می‌دهند، با آنچه باید باشد فاصله زیادی وجود دارد که جذب 6 میلیون گردشگر فقط در تعطیلات نوروز را دور از دسترس می‌نماید.

علیرضا ایزدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره زیرساخت‌های مربوط به این بخش می‌گوید: «4مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های استان وجود دارد که شامل یک مجتمع خدماتی- رفاهی در کیلومتر 2 محور دهدشت- شهرضا، یک مجتمع خدماتی- رفاهی در کیلومتر 35محور یاسوج- سمیرم، یک مجتمع خدماتی- رفاهی در کیلومتر17 محور یاسوج- بابامیدان و یک مجتمع خدماتی- رفاهی در کیلومتر 4محور گچساران- بابامیدان می‌شود.

بنا بر آماری که وی ارائه می‌دهد در این استان صرفا 6 میهمان‌پذیر با ظرفیت 281نفر وجود دارد که 2واحد در شهر یاسوج، 2واحد در شهر گچساران و 2واحد نیز در شهر دهدشت واقع شده است. همچنین 3هتل نیز در شهر یاسوج وجود دارد که از ظرفیت پذیرش حدود 200مسافر در یک روز برخوردارند. مهرداد ضیایی، یکی از کسانی که برای سرمایه‌گذاری به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است، درباره امکانات اقامتی استان می‌گوید: «تنها 3هتل در استان وجود دارد که خدمات چندان مناسبی ارائه نمی‌دهند، سرویس رستوران‌ها نیز از استاندارهای لازم یا دست‌کم خدمات معمول در دیگر نقاط کشور فاصله دارد.»حسن بوستانی، یکی از مسافران فرودگاه یاسوج که هفته‌ای 2روز به مرکز استان سفر می‌کند، نیز از وضع فرودگاه یاسوج اظهار تأسف می‌کند و می‌گوید: «زمان اعلام شده برای پروازهای این فرودگاه دقیق و قابل اعتماد نیست، بسیاری از اوقات پروازهایش حذف می‌شود و بعضی وقت‌ها هواپیماها با چند ساعت تاخیر پرواز می‌کنند.

وی از مسئولان استان می‌پرسد که با وجود فرودگاهی که با یک رعد و برق، برنامه پرواز آن حذف می‌شود، چگونه می‌توان انتظار جذب گردشگر به‌ویژه توریست‌ خارجی داشت؟برخی صاحب‌نظران صنعت توریسم از جنبه دیگری به انتقاد از سیاست‌های گردشگری استان می‌پردازند؛ آنان تأکید می‌کنند که تمرکز فعلی برنامه‌های توسعه گردشگری استان بیشتر بر گردشگری ارزان قیمت و جذب گردشگر داخلی استوار است که نمی‌توان به این رویکرد به دیده تولید ثروت نگریست.

کریم سجادی، یکی از کارشناسان حوزه گردشگری، با یادآوری آمار اعلام شده درباره گردشگرانی که در نوروز امسال در استان اقامت کرده‌اند که در خوشبینانه‌ترین گزارش‌ها تعداد آنان به یک‌میلیون و 600هزار نفر می‌رسد، خاطرنشان می‌کند: «با توجه به مدت حضور گردشگران و الگویی که اکنون در زمینه هزینه کرد خانواده‌ها در مسافرت وجود دارد، در مجموع ارقامامیدوار‌کننده‌ای را نمی‌توان به‌عنوان درآمد حاصل از ورود این میزان گردشگر به استان نسبت داد.»

وی تأکید می‌کند که به جای تمرکز مدیریت استان بر بالا بردن میزان مسافران نوروزی که صرفه اقتصادی چندانی ندارد، باید به سمت جذب گردشگران تخصصی مثل طبیعت گردان، طرفداران ورزش‌های زمستانی و سایر گردشگرانی که پول در استان خرج می‌کنند، حرکت کرد.به گفته سجادی، همچنین بهبود امکانات و فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات توریستی به‌ویژه دارای تخصص در زمینه تورگردانی و افزایش تعداد آنها باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان گردشگران خارجی به‌ویژه دوستداران اکوتوریسم را که حاضر به خرج هزینه‌های بیشتری هستند، به این استان که برخوردار از زیستگاه‌های منحصر به فرد یا کم نظیر بسیاری است، جذب کرد.

کد خبر 137352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز